eur:
392.77
usd:
366.06
bux:
66129.26
2024. április 25. csütörtök Márk
A közgyűlés dönthet a Lányi-féle tanulmányról

A közgyűlés dönthet a Lányi-féle tanulmányról

Tarlós István a Fővárosi Közgyűlés elé terjeszti a Római-partra tervezett mobil védműről Lányi András író, filozófus által készíttetett tanulmányt, amelyben a főpolgármester szavai szerint alátámasztatlan állítások szerepelnek.

Tarlós István közölte, a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt., mint üzemeltető, generál tervező és a tervezők hivatalos véleménye szerint a Lányi-féle dokumentum állításaival ellentétben - a mobilfalas védekezés biztonsági kockázatai vállalhatók, és a talajtöréssel kapcsolatos megállapítás téves.

A főpolgármester arra biztatja a Fővárosi Közgyűlés tagjait, hogy majd a lelkiismeretük szerint szavazzanak az ügyben.

Tarlós István az augusztus 24-én kelt hivatalos véleményezést ismertetve elmondta: a tervezett védmű és a környezetrendezési terv megvalósítása a Lányi-féle dokumentummal ellentétben "erősíti a partszakasz természet közeli jellegét, rekreációs használati funkcióját". Az engedélyes terv tartalma - a megállapítással ellentétben - nem sért jogszabályt.

Téves az a megállapítás is, hogy a mobilgát állékonyságát a gyártó nem garantálja - jegyezte meg.

A főpolgármester azt mondta, hogy a tiltakozók "kemény magjának" magatartására már akkor is a türelmetlenség, az ingerültség és az ellenségeskedés jellemző, ha "a tőlük eltérő érveket valaki el meri mondani". Ez a felháborodáson és a tiltakozáson kívül semmi egyebet nem vált ki belőlük.

Tarlós István kijelentette: óvatosan kezelik az egész kérdést, egyebek között azért is, mert - mint fogalmazott - nem szeretnének "egy új Bős-Nagymaros ügyet előállítani ismét agresszív lélektani nyomásnak engedve". Az akkori leállítást ma már a szakma jelentős része igen erősen vitatja - jegyezte meg.

Szavai szerint ott és akkor is környezeti, ökológiai károkkal riogattak, részben azok egyébként, akik ma is a Római-parton. "Ugyanolyan akciózás és lélektani nyomásgyakorlás és manipuláció folyt akkor, mint ma a Római-parton" - mondta Tarlós István hozzátéve, hogy akkor is lényeges tényeket hallgattak el az ellenzők.

Lányi András: duplán is emberkísérlet

• Többek között a műszaki egyetem mérnökei által is jegyzett szakértői tanulmány szerint emberkísérlethez vezethet a Városháza elképzelése a Római-parti védműről - hangsúlyozta Lányi András filozófus az InfoRádióban.

• "A talajtörés jelensége, amiről már volt szó a korábbiakban a mobilgáttal kapcsolatban, a Római-part esetében nem elhárítható, mert itt a szivárgó vizeknek egy kaput kell biztosítani a gát alatt, aminek így az aljából a lazább szemcsés rész kimosódik a nagy víznyomás miatt, és akkor a gát összeroppan. Ez a legfontosabb műszaki érv" - mondta Lányi András.

• "Fontos az is, hogy ilyen magas mobilgát ilyen hosszan, valamint ilyen széles és nagy sodrású folyó partélére helyezve sehol sincs kipróbálva. Ezért ez duplán emberkísérlet".

• Lányi András szerint a hagyományos, Királyok útja-Nánási út vonalán kell lennie a védműnek. "Akik a parton laknak, azok egy része ennek a védvonalnak az ismeretében költözött oda, más része a szabályoknak megfelelően egy feltöltésre építkezett. Akik egyiket sem tették, azok egy hullámtérben úgy építkeztek, ahogy az egy lakótelep volna, azoknak - ahogy Orbán Viktor 2013-ban mondta - az életét meg kell mentenünk, de a vagyonbiztonságukról nem vagyunk kötelesek gondoskodni".

Mindezzel mint mondta, nem feltétlenül műszaki és ökológiai természetű párhuzamot akar vonni a két eset között, az egyébként vitatható is lenne, hanem elsősorban a tiltakozás módszerei közötti hasonlóságra szeretett volna rávilágítani. A járatlan többség jelentős része végső soron akkor is egy politikai kérdésbe csúszott bele az ügy kapcsán, és lényegében ma is hasonló helyzet kezd előállni - fejtette ki Tarlós István majd hozzátette: ahogy akkor, ma is egyre inkább felfedezhető a félrevezetés szándéka.

A főpolgármester elmondta azt is, hogy a Lányi-féle anyagban sok a gyanút keltő, de alátámasztatlan, hamis állítás. Erre példaként említette azt, nem igaz, hogy nem készültek összehasonlító tanulmányok.

Tarlós István kijelentette: a döntést a nyomvonalról a közgyűlés köteles meghozni, a politikai felelősséget elsősorban a főpolgármester viseli, a védmű stabilitásáért, biztonságos működőképességéért a tervező és a gyártó felel.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség

Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség

Ha áprilisban tartották volna az európai parlamenti választást Szlovákiában, akkor azt az ellenzéki Progresszív Szlovákia nyerte volna a szavazatok 27 százalékával. A hármas kormánykoalíció két pártja, a Smer és a Hlas 15, ill. 14 százalékot ért volna el – derült ki a legfrissebb közvéleménykutatás eredményeiből. A felmérés szerint a Magyar Szövetségnek is sikerülne egy képviselőt kijuttatnia Brüsszelbe.

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×