eur:
394.88
usd:
370.48
bux:
65195.84
2024. április 19. péntek Emma

Mi lesz az agglomerációval - jogi baki?

Sajtóértesülések szerint a főváros jogalkotói hibára hivatkozva adná át az államnak az agglomerá­ciós járatok üzemeltetését. A Népszabadság úgy tudja, ha ezt a hibát javítaná is a parlament, egy másik törvény szerint akkor sem fogadhat el működési hiányt tartalmazó költségvetést, márpedig az elővárosi vonalakra nincs fedezet.

A Népszabadság úgy tudja, hiba csúszott a helyi iparűzési adókról szóló törvény decemberi módosításába, a főváros és a kerületek közötti forrásmegosztást érintő fejezet szerint az iparűzési adóból származó bevételt a helyi közösségi közlekedési feladatok ellátására kell költeni. Csakhogy az agglomerációs járatok nem tartoznak a helyi közlekedés körébe, a helyközi vagy elővárosi vonalakról pedig nem szól a szabályozás.

Tarlós István főpolgármester december 22-én jelentette be, hogy a törvény értelmében az állam semmit nem tesz hozzá az agglomerációs közlekedés támogatásához.

"A fővárosi tömegközlekedés 25 éves finanszírozási problémáját csak azon az áron oldja meg az új törvény, hogy a fővárosi önkormányzat többi kötelező feladatát teszi forráshiányossá. Ezzel az intézkedéssel a főváros költségvetésében 20,7 milliárd forint működési hiány keletkezik" - hangsúlyozta a főpolgármester.

Gémesi György gödöllői polgármester szerint az állam feladata a települések közti tömegközlekedés biztosítása.

Tarlós István decemberben egyeztetett Orbán Viktor miniszterelnökkel is. A Népszabadság szerint a tárgyalásokat folytatják, a miniszterelnöki sajtóiroda viszont nem tud róla.

"A törvénymódosításban foglaltakkal Budapest főpolgármesterként nem értek egyet, nem fogadhatom el és úgy gondolom, hogy a főváros kötelező feladatellátására elvárható állami finanszírozás problémáját miniszterelnök úrnak sem sikerült egyelőre korrigálnia. Megegyeztünk viszont abban, hogy az agglomerációs közlekedés finanszírozásával a jövőben nem foglalkozik a főváros. A törvény alapján ez nem is feladata. A BKK és a szakminisztérium közti korábbi megállapodásban foglaltak szerinti, a Budapest 21. szerződés alapján megfogalmazott finanszírozás nem realizálódott" - mondta a főpolgármester.

Korábban a Nemzetgazdasági Minisztérium jelezte, hogy az agglomerációs közlekedés biztosítása tényleg nem kötelező feladata a fővárosi önkormányzatnak, de egy hatályos megállapodásban 2022-ig kötelezettséget vállalt rá.

Egy szintén 2013-as szerződés szerint a többi között Budakeszire, Budaörsre, Gyálra is a Volánbusz szállítja az utasokat, de a főváros a teljesített kilométerek után fizet. Az agglomerációs vonalak működtetése évi 15,9 milliárd forintjába kerül a fővárosnak, miközben az ebből származó bevétele alig 4,2 milliárd, a települések ezt 600 millióval támogatják, de Budapestnek így is évi 11 milliárdos vesztesége képződik.

A Népszabadság szerint a forrásmegosztás felülírása nem oldja meg a kérdést. Ez ugyanis az idén 3 milliárdot ad a fővárosnak, de az állami normatíva csökkentése viszont elvisz hatmilliárdot, míg 2018-ra már 12 milliárdot.

A napilap úgy tudja, hogy a Fővárosi Közgyűlés február 17-én tárgyalja az idei költségvetést, amelyben nem szerepel a 400 ezer embert érintő agglomerációs közlekedés fenntartása. Ehhez azonban fel kell mondani a minisztériummal kötött megállapodást.

Hanganyag: Szabó Gergõ

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×