eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar

VEKE: Sűrítsék a tömegközlekedést szmogriadó idején!

A szmogrendelet elfogadásakor is hangoztattuk, hogy a tömegközlekedésre vonatkozó intézkedési terv nélkül nem szabadna egy ilyen szigorú szabályozást elfogadni - olvasható a a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A tömegközlekedés növekvő igénybevétellel fog szembesülni, ezért VEKE rendkívüli menetrendek kidolgozását javasolja a szmogriadóval érintett munkanapokra.

Tudnivaló volt, hogy a rendelet szigorításának következtében előbb-utóbb, még januárban szmogriadó várható Budapesten, mely az autós közlekedés jelentős korlátozását hozza. Bár nyilván az autósok egy része el sem indul majd hétfőn, ha érvényben marad a riasztási fokozat, ugyanakkor a tömegközlekedés mindenképp növekvő igénybevétellel fog szembesülni, amire illett volna felkészülni.

Persze, ha a szmogriadó büntetlen megszegésének lehetősége miatt a döntéshozók az egész riadót nem veszik komolyan, akkor érthető, hogy miért nem terveznek járatsűrítést - ez azonban súlyos felelőtlenség.

A VEKE rendkívüli menetrendek kidolgozását javasolja a szmogriadóval érintett munkanapokra. A csúcsidőben még forgalomba állítható tartalékjárművek kihasználásával a fontosabb metró-, HÉV- és villamosjáratok sűrítése megvalósítható. A busznál ennél szomorúbb a helyzet: a BKV még január egyetlen munkanapján sem tudta a Paraméterkönyvben foglalt buszmennyiséget forgalomba adni a buszpark műszaki állapota miatt, így itt csúcsidei sűrítést kérni illuzórikus volna.

A VEKE javaslata továbbá az, hogy a reggeli csúcsidei közlekedési rend egész nap (kb. 6-tól 20 óráig) legyen érvényben azokon a napokon, amikor a szmogriadó riasztási fokozata érvényben van. Ha reggel 7-kor a BKV-nak nincs is több üzemképes autóbusza annál, amennyi az utcán van, ettől még semmi nem indokolja, hogy délelőtt 9 vagy 10 órakor a szokásos, jelentősen ritkább közlekedési rend maradjon érvényben. Ráadásul, ha a tömegközlekedés napközbeni sűrítése ismertté válik az emberek körében, sokan tudják majd ehhez igazítani az életüket, akár iskolák vagy munkahelyek is (pl. 8 helyett 9 vagy 10 órai munkakezdéssel).

Mivel a szmogriadó riasztási fokozata az új rendelet értelmében Budapesten rendszeres jelenség lesz, a BKV-nak kiszámítható és tervezett módon kell erre felkészülnie, és a többletigényeket kiszolgálnia.

Mivel a szmogriadó az agglomerációból Budapestre közlekedőket is jócskán érinti, a Volánbusz elővárosi járatainak sűrítése, illetve az elővárosi vonatokra többletkocsik felcsatolása és legalább 30 perces járatkövetés biztosítása minden vasútvonalon szintén szükséges.

A főváros vezetőinek nem csak a szmogrendelet elfogadtatása, hanem a BKV intézkedési tervének kidolgoztatása és a MÁV-Starttal, illetve a Volánbusszal való megállapodás is feladata. A szmogriadó kapcsán is látszik: Budapest és agglomerációjának közlekedését egyben kell kezelni, és erre nem a közlekedési cégek darabolása és valamiféle zavaros elővárosi társaság összegyúrása, hanem egy valós közlekedési szövetség létrehozása a megoldás.

A szmogriadó komolyságát összességében nem csak a büntetlen megszegés lehetősége, hanem a valós tömegközlekedési alternatíva hiánya is gyengíti - így tehát járatsűrítések és megfelelő ellenőrzés nélkül semmi értelme az egésznek.

Címlapról ajánljuk

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×