A megkérdezettek több mint 93 százaléka vallja, hogy nem az ajándék értéke a fontos karácsonykor, és kétharmadukat már az is jó érzéssel tölti el, hogy a karácsony előtti hetekben az üzletekben is minden az ünnepről szól – állapította meg a Budapest Bank által végzett felmérés. A fővárosban élők, az idősebbek és a nők akár már két-három hónappal korábban is szívesen elkezdenek készülődni. Ennek ellenére az ajándékvásárlás minden ötödik ember szerint nagyon stresszes, amiért a többség (6%) a zsúfolt üzleteket okolja, de akad, aki egész egyszerűen nem szeret vásárolni (23%).
A legtöbben (85%) nagy figyelmet fordítanak az ajándékok kiválasztására: minden második ajándékozó fejében már nagyjából körvonalazódik a terv, mielőtt célba veszi az üzleteket, sőt, minden ötödik konkrét elképzeléssel vág neki a beszerzésnek. Akad persze olyan is, aki a teljes spontaneitásra szavaz a válogatás során, és olyan is, aki csak az utolsó héten kezd el készülődni – mindkét magatartás inkább a férfiakra jellemző. A felmérésből az is kitűnik, hogy a hölgyek több, átlagosan majdnem nyolc személyt ajándékoznak meg, a férfiak viszont alig hat embernek adnak ajándékot.
Az elsöprő többség az ajándékot meglepetésnek szánja:
alig három százalék kérdezi meg szeretteit, hogy mit szeretnének kapni.
A legtöbben a webáruházakban (63%) és a bevásárlóközpontokban, plázákban (62%) szerzik be a kiszemelt meglepetést, miközben a tavalyi 25-ről 18 százalékra csökkent azoknak az aránya, akik karácsonyi vásárban, utcai árusoknál terveznek ajándékot venni. A webáruházak népszerűsége nem meglepő, hiszen tízből nyolcan vásároltak már interneten, négyen pedig rendszeres online vásárlók.
A legnépszerűbb ajándékok továbbra is
- a ruhanemű,
- a könyv és
- az illatszer, valamint
- gyermekek és unokák számára a játék.
A gyerekek gyakran kapnak készpénzt is. A távolabbi ismerősök – rokonok, barátok, munkatársak – esetében az édességet is a top három között említették a válaszadók, és ebben a körben gyakori a saját kezűleg készített ajándék is, amelyre az ajándékozók egyötödének esik a választása.
A magyarok idén átlagosan 52.590 forintot szánnak karácsonyi ajándékokra. Ez szinte teljesen megegyezik a tavalyi „ünnepi keretösszeggel″ (52.672 forint). Egy személynek átlagosan 9.525 forintot szánunk. Tízből négyen már az ünnepek előtt félretesznek a karácsonyi vásárlásra, hárman az aktuális fizetésükből, egy kicsit kevesebben pedig (29%) általános tartalékaikból finanszírozzák az ajándékokat.
A neten vásárlók több mint fele (53%) még utánvéttel fizet, ám saját bevallásuk szerint leginkább megszokásból. Idén a korábbi 25 százalék helyett már a válaszadók 33 százaléka adja meg bankkártya adatait az interneten azért, mert az adott webáruház megfelelő tanúsítványokkal rendelkezik, ami azt is mutathatja, hogy egyre tudatosabbak a fogyasztók. Érdekesség továbbá, hogy a válaszadók kétharmada karácsonyra csak hazai webáruházból vásárol, külföldiből nem.
Az ajándékvásárlók kétharmada még készpénzzel fizet online és személyes vásárlás esetén is, ám növekszik az érintésmentes funkcióval ellátott bankkártyát használók aránya. A hitelkártya használata inkább a férfiakra jellemző, és a többségük úgy látja, a felhasznált összeget határidőre vissza tudja majd fizetni. Aki ily módon fizet, jellemzően 74 ezer forintnyi összeget használ a hitelkeretéből, amely jelentősen több mint a tavalyi közel 50 ezer forint.
A felmérésben résztvevők közül tízből hatan terveznek idén karácsonyfát vásárolni,
amire a válaszadók nagyjából fele négy-nyolcezer forint közötti összeget szán. Vágott vagy gyökeres igazi fát kilencszer annyian (55%) választanak, mint műfenyőt (6%), azonban a lakosság közel egyharmada (27%) már meglévő műfenyőjét fogja feldíszíteni az ünnepekre.
A műfenyő választásának hátterében egyfelől környezetvédelmi megfontolások állnak, amelyek a válaszok megoszlása alapján a kor előre haladtával egyre fontosabbnak tűnnek. Szerepet játszanak az anyagi szempontok is – a műfenyő olcsóbb az igazinál, és csak egyszer kell megvenni –, méghozzá elsősorban a fiataloknál. A karácsonyfa-vásárlás nem csupán a férfiak privilégiuma: bár a megkérdezett családok 46 százalékában a család férfi tagja vásárolja meg a fát, szinte ugyanennyien (43%) közösen veszik meg. Legyen akár igazi, akár plasztik a fenyő, rendíthetetlenül ott a helye a hazai otthonokban: a megkérdezettek alig öt százaléka válaszolta, hogy nem állít idén karácsonyfát.